Don't click the link in bio

 

Ik wist wel dat je zou klikken!

Natuurlijk hoef je nu niet verder te lezen, maar dan weet je ook niet waarom je niet moest klikken.

Wanneer je je eigen bedrijf hebt ontkom je er niet aan om op een gegeven moment te beginnen met marketing. Ook ik niet. En eerlijk gezegd, ik vind het helemaal niet zo eenvoudig. Maar gelukkig is er hulp.

Hulp in overvloed

Dankzij Google vond ik honderden en honderden websites met alles wat ik moet weten. En als dat niet lukt dan heb ik ook nog eens de tientallen mails en advertenties die overal opduiken met de ene gratis webinar na de andere om me te vertellen welke strategieën er bestaan en welke het best bij me passen.

Getest en afgekeurd

Ik vind het fijn om bij te leren en ik vind het ook allemaal heel interessant. Er zit ook een hoop psychologie achter (waarom denk je dat er staat “don’t click the link in bio”) en eigenlijk ook veel logica. Ik begrijp de technieken en strategieën en zie er het nut van. En toch lukt het niet. Niet omdat ik niet slim genoeg ben of niet technisch genoeg ben of niet goed genoeg mijn best heb gedaan. Nee, het lukt me niet omdat het niet is wie ik ben. Ik sta er niet achter.

Instagram

Ik meldde me aan voor een gratis 7-daagse e-mailcursus om mijn Instagram helemaal voor elkaar te krijgen. Vol goede moed begonnen tot …

  • Zorg dat al je foto’s/posts hetzelfde kleurenpallet hebben.
  • Zorg dat je je foto’s/posts zo inplant dat foto A naast foto B komt, maar zeker niet onder foto D, maar Foto E mag dan weer wel naast A maar absoluut niet naast Foto F of G, …
  • Niet perfecte foto’s zijn gelukkig geen probleem, die kun je delen via je verhaal.
  • Je moet minstens 3x per week iets posten, maar niet zomaar posten om te posten
  • Je moet posten op maandag en donderdag om 15u en op dinsdag en vrijdag om 19u want dan zitten je volgers het meest op Instagram
  • Je moet zelf als eerste een comment geven want je post wordt maar aan een beperkt aantal van je volgers getoond, en als er binnen een bepaalde tijd zoveel keer wordt gereageerd, dan wordt het pas verder gedeeld met weer een klein groepje van je volgers, en zo verder, …

 

Gelukkig zijn er ook hier weer tientallen tools die je helpen met het samenstellen van het perfecte plaatje en die ervoor zorgen dat jij alles voor de komende 3 maanden kan inplannen, ja zelfs die eerste comment,  zodat je er maar 1 dag werk mee hebt en er niet meer naar om hoeft te kijken. Lekker spontaan, lekker Insta … not!

In de val

Na 3 dagen puzzelen en kleuren en me slecht te voelen over het resultaat… was ik het beu!

Wie zegt eigenlijk dat het allemaal zo moet? Ja oké, er zijn heel veel ondernemers die het zo doen en er succes uithalen. Maar er is toch niemand die bepaalt dat ik dat daarom ook zo moet doen? Weer maar eens heb ik me laten meeslepen met de verwachtingen van een ander. Je ontkomt er niet aan, de druk die je onbewust op je schouders krijgt. De (marketing)maatschappij die je probeert te dwingen in allerlei bochten. Het is misschien een risico, Instagram ( en alle andere social-media-platformen) hebben zo hun algoritmen om te bepalen wie wat te zien krijgt, en mijn armzalige posts zullen daar hoogstwaarschijnlijk niet in passen. (Tenzij je deze blog leuk vindt en dat even aangeeft in mijn Instagram bij de middelste foto, en gebruik dan ook even ineens de zorgvuldig uitgekozen hashtags (jaja, ook daar zijn weer een hele hoop regels met bijhorende cursussen van):

#StelJeGrenzenCreëerJeVrijheid   #MijnGrenzenMijnVrijheid   #ButterflyOrganizing #ButterflyYourLife   #VanBurnoutTotButterfly

Mijn Grenzen, Mijn Vrijheid

Dat ik er niet aan ontkom om social media te gebruiken besef ik maar al te goed, en dat vind ik ook niet zo een heel groot probleem. Maar HOE ik dat gebruik, dat wil ik zelf bepalen. Er is niets mis met uit je comfortzone gehaald te worden, maar dat hele gedoe gaat ver boven mijn grens. Dus ik zeg Nee!

Maar binnen de grenzen van wat voor mij goed voelt heb ik wel nog steeds de vrijheid te doen wat ik wil en hoe ik het wil. Dus postte ik op Instagram netjes volgens de regels een aantal foto’s binnen eenzelfde kleurenpallet, met de juiste compositie. A staat netjes naast B maar niet onder D …

Volg me niet

Dus als je op zoek bent naar leuke foto’s ben je aan het verkeerde adres. Misschien, heel misschien, als ik er behoefte aan heb, dan zal ik eens een foto of iets posten. Maar dat zal dan in het verhaal zijn (dat is voor de niet-perfecte foto, daar kan je niet echt iets mis doen… of toch, mja, dat is weer een ander verhaal)

Of toch ...

Voorlopig post ik wel elke vrijdag onder de rubriek Vrijdag-vraag een inspirerende vraag om je geest vrij te maken. Soms leuke, soms lastige, soms diepzinnige vragen om even voor jezelf bij stil te staan. Uiteraard zou het leuk zijn als hier steeds massaal op geantwoord wordt, maar het is vooral mijn doel de lezer aan te zetten om bij zichzelf na te gaan hoe zijn of haar mening/standpunt hierover is zodat hij deze indien nodig kan bijstellen of tot de juiste acties kan overgaan.

En uiteraard zal ik ook steeds via de verhalen laten weten dat er een nieuwe blog is. Maar wil je 100% zeker zijn dat je ze niet mist, schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief. (Geen nood, je wordt niet overstelpt)

Conclusie

Ik doe mee aan heel het marketinggebeuren binnen mijn eigen grenzen. Wat goed voelt voor mij zal ik doen, al dan niet volgens de “opgelegde regels”. Maar verwacht dus niet standaard elke week een nieuwe blog of Instagrampost, want aan die verwachting wil ik niet voldoen.

 

En jij? Volg jij netjes de verwachtingen van social media of doe je lekker je eigen zin? Laat het me weten in de reacties.

1 1 stem
Artikelbeoordeling
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Fred

Altijd leuker om te zeggen: ” I did it my way “

"Nee!" zeggen en "Niets" doen zonder schuldgevoel

Met een planning afgestemd op jouw energieniveau heb jij de controle over jouw tijd en energie in handen.


Gratis tips: "Nee!" zeggen zonder schuldgevoel!

dit veld niet invullen s.v.p.

Stel je Grenzen, Creëer je Vrijheid!